malinsresedagbok

Första dagen

Publicerad 2015-02-25 00:42:00 i Allmänt,

Hej! Igår arbetade vi vår första dag, det gick bra men det blev väldigt intensivt och en lång dag! Vi gick hemifrån 7.05 och kom innanför dörren 20.15. Mycket på grund av att ytterdörren med alla nycklar strulade. Igår fick vi info och en rundvandring på CIDIC. Jag kommer jobba 20 h i veckan på förskolan med utsatta barn uppe i El Alto. Resterande 20 h kommer jag att jobba på kontoret inne i la paz. Där kommer jag redigera och översätta filmer, samt översätta brev som faddrar i Sverige ska få! Igår gjorde vi hembesök hos två extremt fattiga familjer. Vi var där med två sociarbetare, Miriam och Danny. Ena familjen fotade jag och den andra fick jag filma där hon berättade om utsattheten och familjens situation. Jag har aldrig någonsin varit i någons hem som är så extremt fattigt. Tänk er ett tegelhus med glipor, som saknar tak som är lika stort som Marcus och mitt sovrum. I detta rum sov fem personer i två sängar. I hörnet lagades mat men det fanns inget vatten så de kunde inte sköta sin hygien eller gå på toa. Hennes man hade lämnat henne med 7 barn. Det är så grymt kallt på nätterna också. Jag sover med tjocka kläder, två täcken, en filt och värmefläkt. Tänk hur kallt de ska ha det uppe i bergen... Hela miljön och hennes berättelse om uppväxten fick mig att börja gråta. Kristina kunde gå undan och grät bakom ett skynke men jag satt en meter framför henne med kameran som tog in allt hon sa. Ju mer hennes tårar rann desto mer rann mina! Fy det var det jobbigaste jag gjort, men så lärorikt! Idag och i morgon ska vi göra fler hembesök. Bland annat till ett barn på förskolan som lever i extrem fattigdom. Hur kan livet vara så orättvist? Idag åkte vi skylift hem från jobbet istället för bussen som tar 30 min. Hoppas allt är bra! Ska förbereda lite fika, snart kommer klasskamraterna och Thomas hit. De är nyfikna på hur vi bor. Jag får visa bilder nångång! Kramar /MM

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Just nu. Latinamerika Peru - Bolivia - Venezuela

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela